*** بسم الله الرحمن الرحیم ***

به نام یکتا آفرینش هستی بخش

    مصرف ماهی سبب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها می شود.

ماهی دارای خواص ضد التهابی بوده و موجب درمان التهاب, کاهش سردردهای میگرنی و کاهش دردهای عضلانی, می شود .

مصرف ماهی و روغن ماهی برای بیماران دیابتی مفید است زیرا قند خون را افزایش نمی دهد.

مصرف ماهی و روغن ماهی سبب افزایش ظرفیت ذهنی می شود و اثرات سودمندی در پیشگیری از آلزایمر و تخفیف علائم آنها دارد.

مصرف ماهی موجب بهبود اشتها, خواب راحت و کمک به ترمیم حافظه کوتاه مدت در بیماران مبتلا به آلزایمر می شود.

ماهی و روغن ماهی در پیشگیری و کمک به درمان بیماری های التهابی مفاصل مانند روماتیسم ، آرتریت روماتوئید و آرتروز نقش مهمی دارند.

مصرف ماهی در زنان باردار موجب رشد نرمال جنین و نوزاد, افزایش وزن نوزاد در زمان تولد, تنظیم طول دوران بارداری و کاهش تولد نوزاد نارس می شود.

ماهی تنها غذای گوشتی است که خوردن زیاد آن ضرری ندارد.

حضرت رسول (ع) می فرمایند مصرف ماهی تازه بدن را پاکسازی می کند .

میگو دارای اسیدهای چرب غیراشباع و سودمند می باشد که میزان کلسترول خوب ( C – HDL ) خون را بالا می برد.

قوطی های کنسرو ماهی باید قبل از مصرف به مدت 15 دقیقه جوشانیده شود .

از خرید قوطی های کنسرو باد کرده یا قوطی هایی که علامت و مشخصات تولید کننده, شماره پروانه, ساخت و تاریخ انقضا ندارند خودداری کنید .

مصرف ماهی و روغن ماهی موجب کاهش علائم برخی از بیماری های روانی مانند شیزوفرنی می شود .

کمبود اسیدهای چرب ضروری (امگا3) موجب افسردگی, جنون, از دست دادن حافظه و مشکلات بنیایی می شود. ماهی و آبزیان از نظر این نوع اسیدهای چرب ضروری (امگا-3) غنی هستند .

مصرف ماهی موجب رشد بهتر, هوش بیشتر, سلامت و طول عمر می شود.

ماهی موجب پیشگیری از بیماری های گواتر, پوسیدگی دندانها, افزایش فشار خون و
بیماری های قلبی - عروقی می شود.

گوشت ماهی اثرات معجزه آسائی در درمان بیماری هایی مانند روماتیسم, ذات الریه, بیماری های پوستی و تنفسی مانند برونشیت و آسم, سردردهای میگرنی, بیماری های کلیوی دارد.

مصرف ماهی های چرب (خال مخالی,شاه ماهی, اوزون برون, فیل ماهی, کفال, کپور, تن, آزاد و ......) دارای اسیدهای چرب مفید برای سلامتی انسان می باشند.

ماهی غذای سلامتی است. مصرف ماهی در زنان باردار موجب ارتقاء ضریب هوشی و رشد سیستم عصبی نوزادان می شود.

ماهی و آبزیان به علت داشتن سلنیوم بالا موجب کاهش بروز سرطان می شوند .

طبق توصیه محققان علم تغذیه مصرف دو بار ماهی در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 50 تا 70 درصد کاهش دهد.

 معجزه امگا - 3

گوشت ماهی حاوی مقداری چربی است که نام آن « امگا-3 » می باشد. چربی امگا – 3 در گوشت قرمز وجود ندارد. این چربی که از نوع غیر اشباع می باشد برخلاف سایر چربیها برای بدن زیان ندارد بلکه فایده های فراوانی داشته و به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها ازجمله موارد ذیل کمک می کند.

- بیماری تصلب شرائین و افزایش فشار خون: چربی امگا – 3 در رگها رسوب نمی کند و موجب تنگ شدن رگها نمی گردد، همچنین پیشرفت بیماری را در مبتلایان کاهش می دهد.

- سکته قلبی: این چربی باعث کاهش خطر سکته قلبی می شود. ماهی را بخاطر این خاصیت داروی جهانی قلب نیز نامیده اند.

- نوزاد نارس: امگا – 3 باعث کاهش خطر تولد نوزاد نارس گردیده و با افزایش رشد سریع مغز جنین، توان هوشی را در کودکان زیاد می کند.

- بیماری صرع: این چربی باعث کاهش حمله های صرعی می گردد.

- دیابت: امگا – 3 در پیشگیری و درمان بیماری دیابت کمک زیادی می کند.

- چاقی: چربی ماهی به آسانی جذب خون شده و موجب چاقی نمی گردد.

- آلزایمر: این بیماری نیز با چربی امگا – 3 کاهش می یابد.

- میگرن: مصرف ماهی موجب کم شدن حمله های میگرنی می شود.

- افسردگی: افسردگی پس از زایمان مادران، با مصرف امگا – 3 کاهش می یابد.

- سکته مغزی: چربی گوشت ماهی از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

- آسم: کودکانی که بیشتر از گوشت و چربی ماهی استفاده می کنند کمتر به بیماری آسم مبتلا می شوند.

- برونشیت: مصرف چربی ماهی احتمال بروز بیماری برونشیت در انسان را کاهش میدهد.

- آلرژی: این بیماری که نوعی حساسیت به مواد گوناگون می باشد در مصرف کنندگان چربی ماهی کمتر مشاهده می شود.

- سرطان: مقاومت بدن در مقابل انواع سرطان با مصرف امگا – 3 افزایش یافته و این چربی باعث کاهش رشد غده های سرطانی و مدت بیماری می گردد.

- آرتروز: روغن ماهی التهاب، درد و خشکی مفصل ها را تسکین داده و عوارض بیماری آرتروز را کاهش می دهد.

- روماتیسم: مصرف مداوم ماهی باعث کاهش بیماری روماتیسم می گردد.

- ریزش مو: در شیمی درمانی روغن ماهی باعث کاهش ریزش مو می گردد.

  ماهی دارای مواد مفید فراوانی است ؛ به همین دلیل آبزیان یکی از با ارزش ترین منابع غذایی برای انسانها بشمار می روند. گوشت ماهی سرشار از پروتئین، چربی، ویتامینها و مواد معدنی است. این موادنقش مهمی در سلامت ما دارند.


پروتئین ماهی: پروتئین ها از بیست نوع اسید آمینه ساخته شده اند که ده نوع از این اسید آمینه ها برای بدن ضروری است و بدن قادر به ساخت آن نمی باشد ولی گوشت ماهی هر ده نوع اسید آمینه ضروری بدن را دارا می باشد . بطور متوسط میزان پروتئین ماهی ها حدود 19 درصد است. گوشت ماهی یکی از آسان هضم ترین غذاهاست و پروتئین ماهی بطور کامل جذب بدن می شود.

  چربی ماهی: گوشت ماهی نوعی چربی به نام امگا -3 دارد که گوشت قرمز فاقد آن است. ا ین چربی برخلاف چربیهای دیگر برای بدن زیان ندارد و می تواند چربی خون انسان را کنترل کند . همچنین به آسانی جذب خون شده و موجب چاقی نمی شود. چربی گوشت ماهی از لخته شدن خون نیز جلوگیری کرده و خطر سکته مغزی را کم می کند.

  ویتامین ها: ویتامینها مواد آلی هستند که بیشتر اعمال حیاتی بدن به کمک این مواد انجام می شود. ماهی و آبزیان بسیاری از ویتامینهای مورد نیاز بدن انسان مانند ویتامین «آ» ، «ب» ، «د» ، «ای» و «کا» را دارند.

مواد معدنی: مهمترین مواد معدنی در بدن آبزیان کلسیم، ید، سدیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی و گوگرد می باشد. بطور مثال اگر مادران در دوران بارداری ید کافی مصرف نکنند کودک به عقب ماندگی ذهنی مبتلا می شود.

  ارزش دارویی و درمانی ماهی: ماهی را « داروی جهانی قلب» نامیده اند. مصرف آبزیان در سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سکته های قلبی تاثیر زیادی دارد و از سفت و سخت شدن رگها و در نتیجه از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. ماهی در سلامت دستگاه عصبی و پیشگیری و درمان بیماریهای آسم، آلرژی، سرطان، روماتیسم، آرتروز، آلزایمر، میگرن، صرع، دیابت، افسردگی و نارسی نوزادان اثرات موثری دارد.

  جدول میزان پروتئین و چربی در 100 گرم ماده خام گوشت

نوع

گوشت

پروتئین

(گرم)

چربی

(گرم)

ماهی قزل آلا

19.2

2

گوشت گاو

18.5

20

گوشت گوسفند

16.2

23

گوشت مرغ

18.6

6

  http://www.shilat-tehran.ir

لیست کامل مقالات در سایت اصلی